Centru de Excelenţă (4)

Posted on

copiii casei regale

CENTRU de EXCELENŢĂ
nominalizare UNITER

*

FANŢI – Mai bine ai ieşi de-acolo şi-ai veni aici… să spui tu singură… să spui tu cu gura ta, de ce…

PUIA – Hai, caută cuvintele, cuvinţelele, nuanţele, metamorfina… literatura casei noastre… de ce mi-ai irosit viaţa, de ce m-am închis aici, de ce am renunţat la tot… de ce m-am lăsat folosită.

FANŢI – Da, ar fi mai bine. Să spui singură. Aşa ar fi mai drept. N-a avut nimeni, nimic cu tine. Tu ai ales, să-ţi fie de bine.

PUIA – Eu am ales ? Cuvinte mari, dragă Fanţi. Cuvinte mari pentru cauze mici. Tu ştii mai bine decât toţi. (arătând manechinele) Drept, spui tu? Dar cine s-ar ocupa de ele ? Cine le-ar hrăni ? Nu vor să mănânce decât din mâna mea. Plus de asta, mai este şi obişnuinţa. Obişnuinţa. Dependenţa. Uneori este mai tare orice iubire.

PERSONAJ – Aşa-i cum spune. Noi suntem martori.

PUIA – Martori?… Veţi merge cu mine oriunde va fi nevoie de voi?

PERSONAJ – Oriunde. Vom depune mărturie pentru tine. Şi oricând.

PERSONAJ – Oho, dar până atunci mai este. Deocamdată suntem cusăturile inimii şi trebuie să mai ţinem, măcar în seara asta. Dacă ne rupem şi noi se rupe toată şandramaua. Plus rafturile cu manechine. Tu vei fi prima care … (sunet sec)

FANŢI – Inima ei s-a rupt odată demult. (acelaşi sunet sec)

BIBI (bănuitoare) – De unde ştii ? Nu era nimeni de faţă. Ai fost tu ? Sau … ai citit jurnalul ? Spune, l-ai citit ? Ai pus mâna pe el ? Ştii doar că Puia mi l-a dat mie şi numai eu am voie să-l citesc. Numai eu am voie să-l ating. 

FANŢI – N-am citit nimic. Nici nu mă interesează. Lucrurile astea nu sunt de mine. (de afară se aude glasul lui Papa care o strigă. Fanţi vrea să iasă)

BIBI – Atunci de unde ştii ? Ţi-au suflat ele ?

PERSONAJ – Niciodată. Taina noastră ţine de morală.

FANŢI – Nu, în nici un caz din jurnal. Nu l-am citit niciodată. Nu ştiu să citesc.

PUIA – Las-o în pace. Într-adevăr, nu ştie să citească.

BIBI – Nu ştie să citească ?

FANŢI – Nici să scriu.

BIBI – Nu ştii să scrii şi să citeşti ? Tu care ai cheltuit toată zestrea ta pe studiile mele ? Tu care mi-ai plătit toate taxele la universitate ? Tu care mi-ai plătit cursurile de limbi străine ? Tu nu ştii să citeşti… şi să scrii… De                ce-ai făcut-o ? Nu ţi-a cerut-o nimeni. (Fanţi nu răspunde. Bibi, luând caietul de pe masă) Vrei să-ţi citesc eu ? (Cântec de leagăn îndepărtat. Cântă Bărbatul necunoscut)

FANŢI (indiferentă) – Dacă ţii neapărat.

BIBI (deschide caietul şi citeşte) – Azi m-am apropiat mai mult de cei doi copii de pe deal. Îi pândesc de o lună de zile şi vreau să intru în vorbă cu ei. Am vrut de atâtea ori, dar  n-am avut curaj. Azi m-am apropiat mai mult. Stăteau ca de obicei nemişcaţi, privind soarele. Le-am dat un pacheţel cu mâncare. Nu au întins mâna să-l ia. L-am lăsat jos în iarbă, lângă farurile de la maşină. În fiecare zi le aduc cu ei. Captează soarele. Nu s-au atins de pacheţelul de mâncare. Probabil că o să-l mănânce mai târziu. Mâine am să le aduc altul. Am stat mai mult timp lângă ei. Voiam să întind mâna şi să-i pipăi. Soarele era drept deasupra noastră şi farurile aproape că luaseră foc. Şi dealul la fel. Cei doi copii nu se mai vedeau. Dispăruseră. Atunci am fugit. Inima îmi bătea nebuneşte, ca o păstaie gata să plesnească. (tot timpul lumina creşte până se sparge. Cântecul de leagăn se mai aude un timp, din ce în ce mai îndepărtat)

PUIA – Încetaţi, încetaţi. Nu-i treaba voastră. Nu s-a întâmplat nimic. Nimic care să vă intereseze. Cei doi copii miroseau atât de puternic a lapte că mi s-a făcut rău şi am fugit. Lăsaţi-mă în pace. (din pod mai cade un manechin)

Leave a Reply

