Prima bibliotecă din cer

Posted on

cand-lumina-pasare

Anul acesta, Anul Astronomiei, s-a încheiat proiectul «Space Poem Chain», al Agenţiei Spaţiale Japoneze – JAXA. (1)
Space Poem Chain sau «renshi» este o formă nouă de poezie în lanţ. Este scrisă de mai mulţi poeţi si a fost iniţiată de poetul şi criticul Makoto Ooka, unul din cei mai cunoscuţi autori japonezi, şi cel care a supervizat poemele intrate în acest program. Poezia «renshi» are la bază vechea poezie» renga» sau “renku», păstrînd alternanţa de 3 versuri, 5 versuri, şi legăturile apropiate sau cele îndepărtate, cunsocute şi sub numele de “legături de parfum”.
Astronauţii Mamoru Mohri şi Naoko Yamazaki au deschis acest lanţ poetic, fiecare cu cîte un poem. Poemele selectate sunt depozitate pe modulul spaţial Kibo -Speranţa – de pe ISS -Staţia Spaţială Internaţională .
Astfel s-a creat Prima bibliotecă din spaţiu.

Am avut bucuria şi onoarea de a fi selectată în 2007 pentru volumul II, intitulat «Stele», cu următorul poem (2):

Am început această călătorie în dimineaţa cînd m-am născut.
O stea din adîncul cerului este îngerul meu păzitor,
veghindu-mi cu propria-i lumină, trupul şi sufletul, şi toate visele mele.
În fiecare dimineaţă îmi trimite la fereastră un porumbel, să mă înveţe
să descifrez semnele de aer, ale drumului de întoarcere în casa cerului .


Deasemenea am fost selectată şi în 2009, pentru volumul III, pus sub ideea generală “Cine suntem, de unde venim, încotro mergem ?” cu următorul poem de legătură (3):

Drumul celor născuţi din pămînt este un vis de iubire .
Îl am de la părinţii mei şi-l voi lua cu mine
în eterna noapte albastră, ca o parte a vieţii mele .

In comentariul poetului Kiwao Nomura, selector pentru volumul III, acesta scrie :
Incă odată, folosind cuvinte simple, ea ne vorbeşte doar de dragoste şi plecare. O astfel de poezie este pentru mine, cea mai bună legătură pentru conexiunea cu astronautul Wakata“.
Poemul meu este legătura 24 şi a fost trimis astronautului Koichi Wakata, care se afla pe Staţia Spaţială Internaţională. El a scris poemul de legătură 25 şi l-a trimis spre Pămînt . In filmul făcut la bordul modulului spaţial Kibo, astronatul Koichi Wakata spune :
Citind legătura 24 scrisă de Clelia Ifrim, am simţit că am fost înzestraţi cu acest dar al vieţii de la părinţii noştri şi de la pămîntul mamă. Cînd am privit prin fereastra modulului Kibo, frumuseţea planetei albastre m-a impresionat foarte mult şi am fost copleşit de gratitudine pentru acest dar primit.” **
Poemul scris de astronautul Koichi Wakata este “primul poem scris vreodată de om în spaţiul cosmic».
Poemul este acesta :

Plutind în întunericul din faţa mea, planeta de apă străluceşte albastru
Ce puternică este dragostea mea pentru această veche casa a noastră ,
ce adîncă este recunoştinţa mea pentru darul primit .
Mîine vom cuteza în cerul albastru să deschidem lumi necunoscute
pentru că acolo sunt visele noastre“.

Aş vrea să mai amintesc alţi doi poeţi romani care au participat la acest proiect : Ecaterina Zazu Neagoe, care a ajuns de două ori pînă în semi finală, şi Eduard Ţară , care a fost selectat cu un haiku pentru volumul III.
Şi acum ultimul poem, scris de poetul Shuntaro Tanikawa, care încheie Space Poem Chain :

Din nou nevinovaţi nou-născuţi /
copii legaţi prin cordonul ombilical al sufletelor noastre, de această planetă, casa noastră /
căutînd răspunsul ascuns în marea depărtare, întrebînd, întrebînd, la nesfîrşit“.

Clelia Ifrim

(** News,10.04.2010, Space Poem Chain, publicat în limba engleză în revista “Lynx – a journal for linking poets” nr.XXI, 1/2010, USA şi în revista “Albatros“, Romania, 2010)

Notes :
(1) : http://www.asc-csa.gc.ca/fra/iss/avantages_15_poeme.asp
(2) : http://www7.jsforum.or.jp/space07/index_en.html
(3) : http://www7.jsforum.or.jp/space2009/space/index_en.html

***

Versiunea engleză :

The First Library of The Sky

Versiunea franceză :

La première librairie du ciel

Leave a Reply

