Koi Nagata (1)

Posted on

Ryu Yotsuya
Ryu Yotsuya
Istoria Haiku-ului : Zece haijini şi poezia lor

*

Koi Nagata (1900-1997)

koi nagata

Chiar după critica lui Shiki Masaoko, împotriva lui Basho Matsuo, respectul pentru acesta nu a slăbit. Din contră, reputaţia lui a crescut, nu numai în lumea haiku-ului, ci în toată societatea japoneză. El chiar a devenit cel mai iubit japonez din lume.

Cu toate acestea, putem avea îndoieli că opera sa comprehensivă este echivalentă cu popularitatea sa. Semnul sigur al acesteia, este că astfel de haiku-uri umoristice sau dramatice, cum sunt cele ale lui Basho, nu erau la modă în perioada Taisho (1912-1926) şi perioada Showa (1926-1989). Haiku-urile de observaţie, care dădeau o mai mare importanţă descrierilor vizuale, cum erau cele de la şcoala Hototogisu, erau mult mai de preţ.

Se pare că popularitatea lui Basho vine nu din interesul în metoda lui, ci dintr-o simpatie etică. A te feri să stângi bani şi a trăi într-o sărăcie onestă, neavând o locuinţă permanentă şi a privi viaţa ca o succesiune de călătorii, a avea o profundă înţelegere pentru literatura clasică şi a respecta predecesorii, sunt atitudini ale lui, pe care oamenii le simpatizau . 

Koi Nagata a reluat metoda lui Basho şi a pus la îndoială punctul de vedere privind haiku-ul şcolii Hototogisu. El a criticat economia cuvintelor care au dat importanţă simplicităţii şi s-a bazat pe imaginaţia cititorilor. El a crezut că această economie de cuvinte a fost o atitudine prea decadentă.

Pentru Kyoshi Takahama, a urma destinul, a fost un principiu de viaţă. El a crezut că misiunea unui haijin este să continue observarea calmă a destinului său. Koi Nagata de asemenea a respectat măreţia destinului şi nu i-a plăcut atitudinea de luptă împotriva acestuia, cum era aceea a celor de la grupul Shinko Haiku. El a spus că nu ar vrea să ştie adevărata natură a destinului, dacă nu-i rezistăm cel puţin o dată.

Basho a jucat diferite comedii, devenind el însuşi clown. El a subliniat non-sensul acţiunilor umane şi a încercat să arate slăbiciunea umană şi grandoarea Destinului. Koi Nagata a insistat de asemenea pe aspectul comic al lucrurilor, pentru a medita la esenţa lumii.

Şcoala Hototogisu, condusă de Kyoshi, a obţinut rezultate excelente, dar metoda sa prea rafinată n-a mai putut fi în nici un fel, un vas conţinând inima umană, neînţeleasă şi vie, în societatea contemporană, care se schimbă cu violenţă. Koi Nagata a folosit într-un mod extraordinar expresiile umoristice şi surprinzătoare, şi a făcut să vibreze spiritul uman. Cititorii haiku-urilor sale, trebuie, nu numai să observe viaţa, dar să şi se gândească la ea, împreună cu el.

Filozofia şi metoda lui Koi Nagata au primit un suport entuziast al tinerilor ambiţioşi, poeţi ai versului liber, şi dansatori ai lui Buto.

Traducere : Clelia Ifrim

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: